Utsiden har vært mye diskutert – slik ser det ut på innsiden
Onsdag fikk pressen lov til å utforske det høye, grå tårnet i Bjørvika der store deler av Edvard Munchs produksjon har flyttet inn.
Det er et mye omtalt og omdiskutert bygg som fredag åpner dørene for publikum.
Man kan si hva man vil om museet, men her inne finnes det imponerende samlinger, gedigne rom og 13 etasjer som virkelig tar deg inn i kunstneren Edvard Munchs verden.
Oslos byrådsleder Raymond Johansen (Ap) var svært fornøyd med å kunne ønske pressen velkommen inn i det karakteristiske bygget, med knekk på toppen, onsdag:
– Denne uka åpner vi endelig dørene. Mandag var det førpremiere for barn og unge, de neste dagene står hele Oslo – og verden – for tur.
Han la vekt på at det er et stort ansvar Oslo kommune har sittet på etter Munchs død i 1944, da verkene kom i kommunens eie.
– Nå har vi fått et museum i toppklasse som er denne kunsten verdig, framholdt han, og la til:
– De siste årene har en trafikkmaskin blitt endret til et pulserende byområde med Operaen, Deichman og Munch i front. Kulturen har virkelig fått ta plass i første rekke og har vært selve motoren i utviklingen av Fjordbyen.
– En stor dag
Munchmuseets direktør Stein Olav Henrichsen framholdt at målet med bygget er at det skal oppleves som et åpent og inkluderende hus. Unge opp til 15 år får komme gratis inn, og det legges også opp til studentrabatt.
Vel inne i huset er det rulletrapper som tar besøkende sømløst fra etasje til etasje. Også en heis står klar til å ta imot publikum.
– Vi er stolte over hva vi har fått til – og føler på en enorm glede ved nå å kunne slippe publikum inn. Vi opplever veldig stor interesse, sa Henrichsen – og svarte slik på spørsmålet om han er gått lei av alle meningene om husets utforming.
– Jeg har ønsket alt dette velkommen. Ingen er likegyldige til byggets arkitektur, og det synes jeg er fint, jeg tenker at de mange diskusjonene bare har vært med på å løfte Edvard Munch og kunsten hans.
Raymond Johansen minnet på sin side om at heller ikke Operaen i Bjørvika gikk under radaren hva kritikk og diskusjoner angikk.
– Og ser man på alt som ble skrevet om Oslo rådhus i sin tid, så ser man ganske mange paralleller, la han til.
Sett av tid
Det nye Munch-museet sysselsetter 350 personer, og huser består av både utstillingslokaler, en butikk, et par spisesteder, et forskningsbibliotek samt verksteder.
Nye Munch kan skilte med fem ganger større utstillingsflater enn det gamle hadde, og i en undersøkelse svarte hele 71 prosent av de spurte osloboerne at de ønsker å legge turen innom. Henrichsen har noen tips til fremtidige besøkende:
– I første omgang er det viktig å gjøre seg kjent med huset. Ikke stress, men tenk at du kan komme tilbake, for her vil det alltid være noe nytt å oppleve. Og Munchs bilder er slitesterke, de kan du se om og om igjen, og du vil stadig oppdage noe nytt.
På kryss og tvers
Noen utstillinger i nybygget skal få stå lenge, som «Uendelig» i fjerde etasje – som viser verk som «Skrik» og «Madonna».
Jon-Ove Steihaug, kunsthistoriker og avdelingsdirektør for Utstilling og samling, mener det er en god ting at man ikke har lagt opp til en fast rute for publikum.
– I fjerde etasje kan du eksempelvis gå inn i Munchs kunst på kryss og tvers, og slik blir det en mer åpen fortelling, utdypet han – og informerte samtidig om utstillingen «Monumental» – som strekker seg over to etasjer. Her kan du oppleve noen av de største maleriene Edvard Munch noensinne laget, der det største teller hele femti kvadratmeter.
Andre høydepunkter er muligheten til å utforske Munchs eiendom Ekely i utstillingen «Skygger», samt at du kan fordype deg i hans tresnitt i en egen utstilling i sjuende etasje, kalt «Inntil».
Nye Munch huser også Stenersen-samlingen, samt «Sjelens ensomhet»: En utstilling som er konsentrert rundt Tracey Emins malerier, skulpturer og neonarbeider fra det siste tiåret. Ikke minst kan du oppleve installasjonen «My Bed» (1998) – som regnes som et av hennes hovedverk. I tillegg har kunstneren plukket ut 16 arbeider av Munch som vises side om side med hennes egen kunst.
For på huset gjøres det også plass til skiftende utstillinger med kontemporære kunstnere, som går i en slags dialog med Munch, kunne Steihaug opplyse avslutningsvis.