Norwegian setter en ny standard for underholdningssystemer ombord på langdistanseflyvninger. THE THIEF har skapt et designhotell i verdensklasse. Fursetgruppen har blåst liv i funkisperlen Ingierstrand Bad. Avinor
Saken fortsetter under annonsen
knytter Norge sammen med sin nye design. Nå hedres de alle med det ettertraktede Merket for god design.
Utmerkelsene ble delt ut i Oslo under Designdagen, et årlig arrangement i regi av Norsk Designråd. – Merket for god design gis til de mest innovative og modige bedriftene og designerne i Norge akkurat nå, sier
Saken fortsetter under annonsen
Line Aandal Røijen, prosjektleder i Norsk Designråd.
THE THIEF
Hvordan selge Norges dyreste overnatting mens hotellet fremdeles er en byggeplass i en bydel som ennå ikke eksisterer? Jo, du utvikler navn, logo, identitet og konsept som forteller en historie ingen kan stille seg likegyldig til.
– Målet var hele tiden å skape et annerledes, frekt og tidløst hotell. Sammen med designbyrået Fete typer kom vi frem til et konsept som spiller på Tjuvholmens mørke og mytiske fortid, der tyver vanket og til og med ble hengt frem til 1700-tallet, forklarer kommunikasjonssjef Siri Løining Kolderup.
Navnevalget som Løining Kolderup trumfet igjennom var av det kontroversielle slaget. Eller som eieren Petter Stordalen uttrykte det i sin åpningstale: ”Siri risikerte jobben sin for navnet THE THIEF”. – Mange mente det var i overkant dristig å gi hotellet vårt et kriminelt navn, men navnet bygger opp om løftet vårt: Nemlig å stjele gjestene ut av hverdagen, sier Løining Kolderup.
THE THIEF åpnet dørene 9. januar ifjor, siden har hotellet vunnet en rekke internasjonale priser og har fått svært gode anmeldelser både nasjonalt og internasjonalt. THE THIEF har også høstet oppmerksomhet for sin offensive innkjøpspolitikk når det kommer til norsk samtidsdesign. Flere av landets fremste designtalenter har fått vise sine arbeider på THE THIEF, og bidrar til en hotellopplevelse utover det vanlige i toppsegmentet.
Fursetgruppen
Saken fortsetter under annonsen
Tradisjonstunge Ingierstrand Bad skulle åpne for publikum etter å ha gjennomgått omfattende renoveringsarbeid. Fremtiden til restauranten var usikker. Ville folk flest ta turen helt ut dit? En storstilt satsing på visuell identitet har båret frukter for driftselskapet Fursetgruppen. Etter at dørene åpnet i mai ifjor har gjestene stått i kø og superlativene haglet i mediene.
– Gjennom en designdrevet prosess har vi utviklet et helt spesielt konsept og en reise i tid. Her kan du komme rett fra stranden og spise førsteklasses grill- og sjømat mens du nyter solnedgangen, beskriver Bjørn Tore Furset, daglig leder i Fursetgruppen.
Ingierstrand Bad ble oppført i 1934, men tidens tann tærte etterhvert kraftig på den en gang så eksklusive funkisperlen i Oppegård. Eieren, Oslo kommune, har nylig pusset opp anlegget. Fursetgruppen vant kampen om å få drive restauranten. De skjønte at de måtte varte opp med noe helt unikt for å trekke nok folk til det sommeråpne spisestedet.
Furset gikk til sin faste samarbeidspartner, Uniform Strategisk Design. Oppgaven de fikk var å skape noe nytt og annerledes – en konseptuell totalopplevelse. Siden bygningsmassen var fredet både ut- og innvendig hadde designerne ikke all verdens spillerom.
Designerne kom opp med et moderne, men samtidig nostalgisk formspråk som var inspirert av funkisarkitekturen. Den runde formen i logoen symboliserer både solen og dansegulvet utenfor restauranten. S-en i logoen er inspirert av selveste Stupedama, og er med på å gi nye Ingierstrand Bad en identitet det lukter sjøsprøyt av.
Med 35.000 besøkende har den første sommersesongen til den nyåpnede restauranten gått over all forventning. – 7000 personer hadde reservert bord før åpningen, og totalt omsatte vi for 12 millioner kroner mellom mai og september. Det er et resultat vi er svært godt fornøyde med, sier Furset.
Norwegian:
Norwegian satte sammen et bredt team av designere fra Isobar Norge og ingeniører fra en rekke store internasjonale selskaper. De så blant annet på hvordan brukervennligheten fra nettbrettverden kunne overføres til et lukket miljø på et fly. Resultatet er verdens første underholdningssystem ombord på fly som baserer seg på Android-systemet. Det gir stor fleksibilitet for endringer og oppdateringer.
Systemet skulle også fremstå som en naturlig del av flyselskapets merkevare, og tilføre valgfrihet, underholdning og nytte. Også her har Norwegian og Isobar levert. Som første flyselskap i verden tilbyr Norwegian sine passasjerer et destinasjonsbasert 3D-kart, der man kan bevege seg helt ned til gatenivå for å planlegge hvilke severdigheter man skal besøke ved ankomst. I tillegg byr systemet på en egen kioskløsning, der passasjerer kan bestille og betale for snacks og drikke som leveres direkte til setet.
Avinor
Avinor eier og driver 46 flyplasser over hele Norge. Det var stort internt sprik i bruken av Avinor-merkevaren, og datterselskapet Oslo Lufthavn hadde attpåtil sin egen, separate merkevare. Derfor bestemte det statlige selskapet seg for å utvikle en ny, felles merkevare og verdiplattform for hele konsernet.
– Vi ønsket å bli mer samspilte, effektive og kundeorienterte, for å kunne opptre og fremstå som ett konsern. Til det trengte vi en enhetlig og samlende visuell identitet. Vi ønsket et symbol som representerer det Avinor gjør, nemlig å skape forbindelser, sier konserndirektør for kommunikasjon og merkevare, Egil Thompson.
Snøhetta fikk jobben med å arbeide frem en ny visuell identitet for Avinor. De oppdaget at ved å legge ut konsernets flyplasser og kontrollsentre som prikker på et bord, åpenbarte det seg et tydelig norgeskart. Slik oppsto logosymbolet som fikk navnet ”dot-connect”, som spiller på norgeskartets vinkel og form.